Adaptacja produktu - product adaptation
polega na dostosowaniu produktu do lokalnych warunków i preferencji nabywców. Wymaga to od przedsiębiorstwa badania i poznawania potrzeb i wytwarzania krajowych, regionalnych i lokalnych odmian i wersji produktu, zgodnie z potrzebami nabywców i gotowością nabywania oferowanych produktów. 3) Adaptacja odnosi się także do procesu postępowania nabywców, od pierwszego zetknięcia się z produktem do jego zakupu i użytkowania. Etapy procesu adaptacji to: 1. uświadomienie – potencjalny nabywca uświadamia sobie istnienie nowego dla niego produktu lub usługi, 2. zainteresowanie – wywołuje potrzebę uzyskania informacji, 3. próba – nabywca dokonuje próby przydatności produktu dla zaspokojenia swej potrzeby w sposób zapewniony przez sprzedającego, 4. brak akceptacji na skutek niedostosowania produktu do potrzeb nabywcy lub niedostatecznych starań sprzedawcy, 5. adaptacja – jako wynik pozytywnej oceny dokonanej przez oceniającego, 6. dokonanie zakupu – końcowy etap procesu adaptacji. Pozytywny wynik tego procesu zależy od walorów i wartości dla nabywcy oferowanego produktu i usługi oraz od aktywnego oddziaływania sprzedającego na poszczególne etapy i cały przebieg adaptacji.
[T. Sztucki]
|