sukces marketingowy
Wymaga połączenia kreatywnego myślenia, syntetycznej analizy, rozpoznania potrzeb i popytu, szybkiej reakcji na zmiany rynku, trafnej strategii i nowatorskiego działania. Według J. Lewis`a Jr. na sukces marketingowy składa się:
1. Znajomość potrzeb nabywców, uzyskiwana na podstawie badań ustalających jakie chcą produkty i usługi.
2. Zrozumienie, co zapewnia sukces, a więc:
jaki udział w rynku,
jaka wielkość sprzedaży,
jaka wysokość kosztów umożliwiająca osiąganie zysku,
jakie twarde zasady postępowania.
3. Ocenianie osiągnięć nie tylko na podstawie tego, co zostało zrobione, lecz przy porównaniu z tym, co zrobili w tym czasie konkurenci.
4. Niekonwencjonalne myślenie o tym, czym powinno być przedsiębiorstwo i w jaki inny, nowy sposób można działać dla nowoczesnego podejścia do zaspokajania potrzeb.
5. Identyfikacja rynku i określenie długotrwałych szans, jakie może zapewnić ustalanie, nie tylko tego, czego obecnie oczekują nabywcy, lecz czego będą oczekiwali za kilka i kilkadziesiąt lat, aby się do tego systematycznie przygotowywać.
6. Zrozumienie i przekonanie nabywców, że dobry produkt nie może być równoznaczny z tanim produktem, ale musi być wyrazem zasady: „ile płacisz, tyle otrzymujesz”.
7. Rozpoznanie istoty konkurencji, to czym się ona wyróżnia; konkurencja może naśladować produkty, lecz nie jest w stanie naśladować marketingowej filozofii przedsiębiorstwa oraz jego sposobów dążenia do doskonałości.
8. Rozpoznanie bezpośredniego i globalnego otoczenia przedsiębiorstwa dla ustalenia jakie ono stwarza szanse i jakich należy unikać zagrożeń.
9. Ciągłe zwiększanie efektywności wykorzystywania zasobów przedsiębiorstwa przede wszystkim przez eliminowanie zbędnych kosztów i unikanie strat powodowanych nieprzygotowanym działaniem na rynku; opieranie strategii na łącznej korzyści zaspokajania potrzeb oraz osiąganiu wystarczającego, lecz pewnego i długookresowego zysku.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
czynniki sukcesu przedsiębiorstwa
|