Proces promocyjnej komunikacji - communication of promotion process
Tworzy go układ następujących elementów:
1. nadawca,
2. kodowanie tj. przekształcanie symbolicznych oznaczeń, słów i obrazów w przekazy zawierające pożądane treści i przesłania,
3. przekaz – treść przekazu przeznaczona dla odbiorcy,
4. środek przekazu – medium wybrane ze względu na walory szybkiego i skutecznego doprowadzenia promocji,
5. odbiorca,
6. dekodowanie, dzięki któremu odbiorca uzyskuje zrozumienie przekazu dokonując interpretacji treści i obrazów,
7. odpowiedź – reakcja odbiorcy,
8. sprzężenie – działania odbiorcy docierające do nadawcy,
9. szum czyli nieprzewidziane zakłócenia w odbiorze przekazu promocji.
Nadawcą promocji jest przedsiębiorstwo przemysłowe, usługowe i handlowe kierujące do zamierzonych adresatów przekaz promocyjny zawierający argumentację i obietnicę korzyści, jakie odniesie nabywca dla satysfakcjonującego zaspokojenia swej potrzeby. Adresat, jest tym, do którego winien dotrzeć przekaz promocji; skuteczność i efektywność procesu komunikacji zależy od prawidłowego wyboru adresatów i doboru środków przekazu. Adresat staje się odbiorcą wówczas, gdy przekaz dociera do jego świadomości i gdy zostaje dostrzeżony, zrozumiany i zapamiętany. Odbiorca, który został przekonany o walorach produktu lub usługi i który odczuwa chęć ich posiadania oraz użytkowania, staje się akceptantem promocji. Jest to decydujący etap dla przemiany akceptanta w nabywcę przedmiotu promocji i spełnieniem jej skuteczności oddziaływania.
[T. Sztucki]
Zobacz również:
komunikacja promocyjna z klientami
|