Benchmarking - benchmarking
(z ang. "wzorcowanie"); koncepcja pozwalająca na osadzenie firmy w realiach konkurencyjnego rynku. Polega ona na wyborze przez firmę wzorcowego konkurenta (lidera), który staje się układem odniesienia przy ocenie jej pozycji na rynku obecnie i w przyszłości. Jako firmę wzorcową należy uznać taką, która osiąga dużo lepsze wyniki niż analizowana firma. Ułatwia to określenie luk efektywności i pożądanego poziomu osiągnięć oraz celów i planów działania, umożliwiającego zbliżenie się do poziomu firmy wzorcowejw zakresie kluczowego czynnika sukcesu lub wszystkich podstawowych czynników zapewniających jej uprzywilejowaną pozycję na rynku.
Etapy benchmarkingu to: 1. określenie przedmiotu porównań, 2. określenie co będzie analizowane i porównywane, 3. dokonanie wyboru najlepszych w swej klasie przedsiębiorstw, 4. przeprowadzenie analizy i oceny ich funkcjonowania w ustalonych dziedzinach, 5. ocena własnej sprawności działania, 6. ustalenie luki oraz działań dla jej zlikwidowania, 7. wdrożenie programu udoskonalenia i monitorowanie uzyskanych rezultatów. Punktem wyjścia benchmarkingu jest doskonałe zidentyfikowanie szczególnych kompetencji i umiejętności, które umożliwiają sprawne i efektywne działanie oraz osiąganie przewagi nad konkurentami.
Benchmarking, przy stosowaniu dobrych technik pomiaru postępów, pozwala podnieść pozycję konkurencyjną firmy i ocenić osiągane przez nią sukcesy, jednakże nie pozwala on na ocenę atrakcyjności sektora jej działania. Jest on z pewnością skuteczną techniką stymulowania rozwoju firmy, jako że jej celem jest dorównanie liderowi, a lider przecież porównuje swoją efektywność z najlepszymi firmami na świecie.
[J. Penc, T. Sztucki]
Zobacz również:
fundamentalny konkurent
|