Siła przetargowa - bargain force
pozycja ekonomiczna nabywców i dostawców działających w danym sektorze umożliwiająca stawianie firmie coraz większych wymagań, powodujących dla niej zagrożenie i osłabiająca atrakcyjność tego sektora.
Rosnąca siła przetargowa nabywców może powodować, że będą próbowali obniżyć ceny, żądać lepszej jakości lub serwisu oraz przeciwstawiać sobie konkurentów, a to może obniżyć zyskowność sprzedaży wyrobów firmy. W celu odparcia tego zagrożenia firma (sprzedawcy) może wyselekcjonować nabywców dysponujących mniejszą siłą przetargową lub zaproponować atrakcyjną ofertę, której nabywcy nie będą w stanie odrzucić.
Rosnąca siła przetargowa dostawców może powodować, iż będą oni dążyć do podniesienia ceny czy obniżenia jakości lub ilości dostarczanych towarów i usług. Zaakceptowanie nowych warunków, bądź zmiana dostawców narazi firmę na dodatkowe koszty. Najlepszym sposobem obrony jest zbudowanie dobrych stosunków z dostawcami i korzystanie z wielu źródeł dostaw.
[J. Penc]
Zobacz również:
klienci
,
kluby marketingowe
|