|
|
 |
 |
Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
|
Podejmowanie decyzji - decision making
oznacza proces wyboru jakiegoś działania dla rozstrzygnięcia określonego problemu. Decyzje programowane podejmowane są zgodnie z istniejącą procedurą, zwyczajami i utrwalonym sposobem postępowania w sytuacjach rutynowych. Decyzje nie programowane występują przy problemach o niezwykłym czy wyjątkowym charakterze. Są istotnym sprawdzianem kwalifikacji kierownictwa przedsiębiorstwa. Występują w sytuacjach, gdy nie potwierdzają się dotychczasowe doświadczenia i sposoby postępowania, następują odchylenia od planów i załamania strategii, jak również mają miejsce zaskakujące działania konkurentów. J. Stoner i Ch. Wankel uważają, że kiedy kierownik staje wobec problemu powinien zadać sobie następujące pytania: 1. czy łatwo można sobie poradzić z tym problemem? 2. czy problem może się sam rozwiązać? 3. czy to ja powinienem podjąć tę decyzję? Pytaniami pomocniczymi są:
czy sprawa dotyczy także innych działów?
czy ma ona poważniejszy wpływ na zakres działań przełożonego?
czy wymaga informacji dostępnych jedynie na wyższym szczeblu?
czy wiąże się z dużym przekroczeniem planu finansowego?
czy wykracza poza mój zakres władzy i odpowiedzialności?
[T. Sztucki]
Zobacz również:
proces decyzyjny
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym |
|
|
|