Informacje rynkowe - market information
wiedza o rynku (zachowaniach i upodobaniach konsumentów), służąca specjalistom od marketingu za podstawę do podejmowania decyzji marketingowych i kontroli ich skutków.
Każda firma działająca na rynku powinna mieć dobrze zorganizowany system informacji rynkowej, który by dostarczał informacji w formie użytecznej dla identyfikacji problemów i sposobów ich rozwiązywania oraz zapewniał logistyczny przepływ tych informacji. System taki powinien firmie zapewniać:
miarodajność informacyjną, tzn. wystarczająco dokładnie i rzetelnie przedstawiać zjawiska zachodzące na rynku, aby nie było możliwe manipulowanie danymi;
przejrzystość systemu wskaźników, tzn. umożliwiać oddzielenie danych istotnych od nieistotnych i pozwalać na opisywanie sytuacji rynkowych w sposób syntetyczny i przejrzysty;
kompletność informacji, tzn. obejmować wszystkie najważniejsze obszary zainteresowań rynkowych firmy (geografia rynku, struktura rynku, możliwości konkurentów itp.);
użyteczność informacji, tzn. opierać się na związku przyczynowo-skutkowym między jakością informacji a stopniem osiągania celu (zaspokojenie potrzeb użytkownika informacji);
konsekwentną i koncepcyjną analizę i wykorzystanie informacji w działalności marketingowej firmy;
szybkie przetwarzanie danych ukierunkowane na pilne zaspokojenie życzeń odbiorców oraz nawiązanie z nimi szybkich i elastycznych kontaktów;
dysponowanie w każdej chwili aktualnymi danymi co do kształtowania się sytuacji rynkowej i realizacji zadań wewnątrz przedsiębiorstwa;
szybką realizację zamówienia i ekspedycję zamówionej dostawy, a także jednoczesną realizację zamówień krótkoterminowych;
dysponowanie aktualnymi danymi o stanie i zmianach w potencjale klientów;
możliwość dalszej rozbudowy systemu w razie konieczności dywersyfikacji produkcji, zwiększenia obrotów i poszerzenia kręgu odbiorców, a także możliwość integracji zebranych informacji.
[J. Penc]
Zobacz również:
sygnały rynkowe
|