System informacji marketingowej - marketing information system
podstawowy element systemu informacyjnego firmy, tj. formalny zespół ludzi i środków technicznych, których celem jest zbieranie, gromadzenie i przetwarzanie informacji rynkowych oraz ich przekazywanie zespołowi przygotowującemu decyzje marketingowe.
System ten powinien obejmować wszystkie najważniejsze obszary zainteresowań przedsiębiorstwa (geografia rynku, struktura rynku, możliwości konkurentów itp.) oraz zapewniać szybkie przetwarzanie danych ukierunkowane na pilne zaspokajanie życzeń odbiorców oraz nawiązywanie z nimi szybkich i elastycznych kontaktów, szybką realizację zamówień i ekspedycję zamówionej dostawy. Każda firma powinna mieć swój własny katalog informacji i swoją mapę informacyjną (przedstawia węzły, w których wykonywane są czynności informacyjne oraz linie przepływu informacji między węzłami), w zależności od sytuacji na rynku, geografii i charakteru rynku, przedsięwzięć dla rozwoju wyrobów i zdobycia nowych rynków, nacisków konkurencji, jakości sieci dystrybucji, możliwości zawierania nowych transakcji itp.
System informacji marketingowej składa się z dwóch podsystemów: informacji operatywnej i informacji specjalnej. Podsystem informacji operatywnej zawiera dane dotyczące ilości, jakości i udziału rynkowego poszczególnych wyrobów, struktury wyrobów i klientów potrzebne do selekcji rynków i analizy rejonów według ilości, wartości i udziału w rynku, a także do badania odchyleń negatywnych. Podsystem ten informuje o tym, jaka jest całkowita sprzedaż w danym momencie, jakie rynki są dla przedsiębiorstwa interesujące (objętość i głębokość rynku), jaki jest udział poszczególnych segmentów w ogólnym rynku, jakie są trudności w sprzedaży i możliwości jej zwiększenia.
Podsystem informacji specjalnej dostarcza danych do rozwiązywania problemów o charakterze strategicznym, a także dokonywania ocen specjalnych, np. oceny ,,dojrzałości” wyrobu, rentowności jego produkcji, celowości wydatków na reklamę, sprzedaż i promocję, celowość wychodzenia z rynku itp.
[J. Penc]
Zobacz również:
badania marketingowe
|