Public relations - public relations
wielostronne kontakty i stosunki firmy z otoczeniem (klientami, dostawcami, dealerami, akcjonariuszami, opinią publiczną) oraz wszelkie działania służące wzbudzaniu lub utrzymaniu zainteresowania nią i wywoływaniu pozytywnego nastawienia (realne i potencjalne zachowanie się człowieka) społeczeństwa, szczególnie zaś uczestników rynku do jej działalności, a także zaufania otoczenia do firmy.
Działania public relations są prowadzone zarówno w odniesieniu do środowiska wewnętrznego jak i zewnętrznego firmy. W działaniach skierowanych na środowisko wewnętrzne (pracowników) cele public relations koncentrują się wokół budowy kultury organizacji i silnego związania pracowników z firmą, aby mieli oni możliwie najlepsze o niej wyobrażenie, by się z nią identyfikowali i ją szanowali, a nawet zachęcali innych do podjęcia w niej pracy.
W działaniach skierowanych na środowisko zewnętrzne (otoczenie) wysiłki public relations powinny doprowadzić do świadomości społecznej misję przedsiębiorstwa i stworzenia pozytywnego nastawienia otoczenia do wszelkich zewnętrznych działań firmy, silnie wspierać promocję przedsiębiorstwa, produkty i kształtowanie image. Oczywiście działania te powinny być dwutorowe i polegać na przesyłaniu informacji z firmy do otoczenia – z jednej strony, z drugiej zaś – na uważnym śledzeniu i analizowaniu opinii publicznej oraz innych informacji płynących z otoczenia.
Zdaniem Philipa Kotlera dział public relations powinien podejmować pięć zasadniczych czynności różnie wspierających cele marketingowe firmy:
stosunki z prasą: utrzymywanie stosunków z prasą ma na celu umiejscowienie w mass mediach informacji zwracających uwagę na osobę, produkt lub usługę;
nadawanie rozgłosu produktowi: popularyzowanie produktu pociąga za sobą konieczność stosowania różnych działań;
komunikacja przedsiębiorstwa: obejmuje działania komunikacyjne prowadzone wewnątrz i na zewnątrz przedsiębiorstwa oraz służby promocji przedsiębiorstwa;
lobbying: polega na kontaktowaniu się i przekonywaniu członków ciał ustawodawczych i urzędników państwowych do określonych rozwiązań prawnych i administracyjnych;
doradztwo: polega na doradzaniu kierownictwu w kwestiach związanych ze społecznymi aspektami funkcjonowania przedsiębiorstwa, jego pozycją i image.
[J. Penc]
Zobacz również:
propaganda handlowa
,
sponsorowanie
|