Witamy, 29 marca 2024 r. Imieniny: Marka, Wiktoryny
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Koła jakości - quality circles

zespoły jakości; grupy pracowników zatrudnionych przy konkretnym wyrobie lub zainteresowanych wspólnym problemem technicznym. Grupa zbiera się w ustalonym czasie (np. raz w tygodniu) w celu przedyskutowania problemów jakościowych powstających w obszarze jej zainteresowania, dotyczących np. wydajności, produktywności, zmniejszenia kosztów itp. Praca w kołach jakości daje pracownikom możliwość wykorzystania swoich zdolności twórczych oraz wykazania inicjatywy na rzecz poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Największe znaczenie tych grup dla firmy ma sprzężenie zwrotne pozwalające na wzajemne przekazywanie informacji pomiędzy grupami pracowników pracujących nad odrębnymi problemami (np. poprawa jakości, zredukowanie wewnętrznych kosztów, braków i usterek, podniesienie estetyki wyrobu itp.) a kierownictwem firmy, gdyż w efekcie prowadzi to do obniżenia kosztów związanych z zapewnieniem dobrej jakości wyrobu. W większości firm (zwłaszcza japońskich) celem kół jakości jest poprawa jakości produkcji, wydajności pracy, warunków pracy oraz wydajności całej firmy. Cele szczegółowe określa się zazwyczaj następująco:  utworzenie grup pracowników o wysokiej świadomości i zaangażowaniu w sprawy wydajności pracy;  kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanej pracy;  wpływ na etykę pracy poprzez pracę w grupach;  poprawa stosunków między pracownikami przez wzajemne poznanie się i nabranie wzajemnego szacunku. Praca kół jakości nie powinna burzyć hierarchicznej struktury przedsiębiorstwa. Należy więc wybrać dla nich formę organizacyjną, która pozostawałaby w zgodzie z istniejącą strukturą kompetencji i odpowiedzialności, a także aktywizowałaby ich pracę. Koła jakości mogą być organizowane nie tylko w pionie produkcji, ale także w administracji i komórkach technicznego przygotowania produkcji. Ważne jest, aby do tych kół przystępowało coraz więcej pracowników, aby mogli oni w tych kołach wykorzystać swoje umiejętności i możliwości. Koła jakości działają na zasadzie teorii domina: pomysły jednego zespołu skłaniają do udoskonaleń inne koła jakości, w rezultacie czego działalność tych kół promieniuje na wszystkie dziedziny i komórki organizacyjne przedsiębiorstwa. [J. Penc]

Zobacz również: zarządzanie totalną jakością


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Dobra publiczne - dobra i usługi, których konsumpcja przez jedną osobę nie zmniejsza ilości dostępnej dla innych osób. Ponadto konsumpcji tych dóbr nie można...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch