Koła jakości - quality circles
zespoły jakości; grupy pracowników zatrudnionych przy konkretnym wyrobie lub zainteresowanych wspólnym problemem technicznym. Grupa zbiera się w ustalonym czasie (np. raz w tygodniu) w celu przedyskutowania problemów jakościowych powstających w obszarze jej zainteresowania, dotyczących np. wydajności, produktywności, zmniejszenia kosztów itp. Praca w kołach jakości daje pracownikom możliwość wykorzystania swoich zdolności twórczych oraz wykazania inicjatywy na rzecz poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa. Największe znaczenie tych grup dla firmy ma sprzężenie zwrotne pozwalające na wzajemne przekazywanie informacji pomiędzy grupami pracowników pracujących nad odrębnymi problemami (np. poprawa jakości, zredukowanie wewnętrznych kosztów, braków i usterek, podniesienie estetyki wyrobu itp.) a kierownictwem firmy, gdyż w efekcie prowadzi to do obniżenia kosztów związanych z zapewnieniem dobrej jakości wyrobu.
W większości firm (zwłaszcza japońskich) celem kół jakości jest poprawa jakości produkcji, wydajności pracy, warunków pracy oraz wydajności całej firmy. Cele szczegółowe określa się zazwyczaj następująco:
utworzenie grup pracowników o wysokiej świadomości i zaangażowaniu w sprawy wydajności pracy;
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za jakość wykonywanej pracy;
wpływ na etykę pracy poprzez pracę w grupach;
poprawa stosunków między pracownikami przez wzajemne poznanie się i nabranie wzajemnego szacunku.
Praca kół jakości nie powinna burzyć hierarchicznej struktury przedsiębiorstwa. Należy więc wybrać dla nich formę organizacyjną, która pozostawałaby w zgodzie z istniejącą strukturą kompetencji i odpowiedzialności, a także aktywizowałaby ich pracę.
Koła jakości mogą być organizowane nie tylko w pionie produkcji, ale także w administracji i komórkach technicznego przygotowania produkcji. Ważne jest, aby do tych kół przystępowało coraz więcej pracowników, aby mogli oni w tych kołach wykorzystać swoje umiejętności i możliwości. Koła jakości działają na zasadzie teorii domina: pomysły jednego zespołu skłaniają do udoskonaleń inne koła jakości, w rezultacie czego działalność tych kół promieniuje na wszystkie dziedziny i komórki organizacyjne przedsiębiorstwa.
[J. Penc]
Zobacz również:
zarządzanie totalną jakością
|