Klientela - customers
stali nabywcy towarów i usług; osoby stale zaopatrujące się u danego handlowca. Takie osoby (grupa osób) nazywają się klientelą. Klientela jest głównym elementem firmy handlowej, bez niej firma nie może istnieć. Oprócz klienteli zakupów w firmie dokonują również klienci okazjonalni (occasional customers), którzy dokonują zakupów sporadycznie, a także zupełnie przypadkowi nabywcy. Każda firma powinna szczególnie dbać o swoją klientelę.
Potencjalni nabywcy stanowią zazwyczaj element tylko możliwy (abstrakcyjny). Firma chcąc ich pozyskać musi ich poznać i musi też poznać strukturę ich potrzeb i dzięki marketingowi wpłynąć na ich decyzje dotyczące zakupu. Cała działalność firmy jest zależna głównie od klientów rzeczywistych (klienteli). Powinna więc tak działać, aby ci klienci, ilekroć złożą zamówienie kupowali tak dużo, jak to jest tylko możliwe. Firma powinna przeto dołożyć wszelkich starań, aby klient był rzeczywiście w centrum jej zainteresowania. Wzrost znaczenia klienta jest z pewnością zjawiskiem u nas pozytywnym, ale dla wielu firm pozostaje on ciągle w sferze deklaracji.
[J. Penc]
Zobacz również:
stakeholders
|