Absencja w pracy - absence from work
– nieobecność w pracy. Może być usprawiedliwiona (choroba, urlopy wypoczynkowe, okolicznościowe, oddelegowania itp.) i nieusprawiedliwiona. Skutki absencji zwłaszcza chorobowej i nieusprawiedliwionej są zawsze niekorzystne dla firmy, gdyż jest ona nieplanowana i wywołuje określone zakłócenia w pracy, którym kierownictwo musi zapobiegać na bieżąco, co często dezorganizuje normalny przebieg pracy. Absencja w pracy ma bardzo złożone przyczyny, tkwiące dość często w złej organizacji i warunkach pracy oraz słabej motywacji pracowników. Główne jej źródła to:
- niskie zarobki i brak motywacji do pracy;
- niski poziom zdrowotny pracowników;
- złe warunki pracy, powodujące choroby zawodowe;
- niski prestiż społeczny pracy i jej lekceważenie (niskie morale pracy);
- poszukiwanie dodatkowego płatnego zajęcia dla zwiększenia dochodów;
- traktowanie absencji jako formy odrzucania uciążliwości pracy i jej warunków;
- dążenie do osiągania dodatkowego płatnego czasu wypoczynku;
- rosnące potrzeby w zakresie ochrony swego zdrowia.
Zjawiskiem powszechnym i niepokojącym jest wciąż utrzymująca się na wysokim poziomie absencja chorobowa. Jest ona odzwierciedleniem ogólnego niskiego stanu zdrowotności społeczeństwa, a w niektórych zakładach ponadto struktury zatrudnienia (płeć, wiek, stan rodziny).
Zobacz również:
warunki pracy
,
zdolność do pracy
,
morale.
|