Outsourcing - outsourcing
korzystanie z kompleksowych usług, będących kombinacją różnorodnych usług cząstkowych sprzedawanych i rozliczanych jako jednostka, jakie oferują zewnętrzni wykonawcy (oferenci). Koncepcja ta wiąże się z tzw. odchudzaniem zarządzania (lean management – ,,szczupłe” zarządzanie), a samo pojęcie jest połączeniem dwóch słów: out (na zewnątrz) i source (źródło).
Dzięki zakupowi całego pakietu usług lub jednej jego składowej firma rezygnuje z utrzymania własnego potencjału usługowego, oszczędzając przy tym czas i koszty (pozbawia się procesów nieekonomicznych) i koncentruje się na produkcji jako głównej swojej funkcji. W takim pakiecie mogą znajdować się różne grupy usług: fizycznych (np. składowanie, przepakowywanie, przemieszczanie), serwisowych, finansowych i informacyjnych. Możliwość i celowość korzystania przez firmę z outsourcingu wymaga nie tylko wybrania właściwego oferenta (rozpoznania rynku dostawców różnych usług, rankingu dostawców, warunków dostaw itp.), ale także dokładnego określenia potrzeb na usługi, które mogą być zaspokojone przez wykonawców zewnętrznych i rzetelnej kalkulacji ich opłacalności (cena zakupu, jakość, rzetelność wykonawstwa itp.).
[J. Penc]
Zobacz również:
rachunek ekonomiczny
,
koszty
,
kalkulacja
,
logistyka
,
lean management
|