Fuzja - merger
połączenie dwóch przedsiębiorstw lub nabycie (przejęcie) jednego przedsiębiorstwa przez drugie, w rezultacie czego powstaje zupełnie nowa firma, która może pozostać przy dotychczasowej nazwie jednego z nich lub przybrać zupełnie nową nazwę.
[J. Penc]
Celem jest osiągnięcie wspólnych korzyści wynikających z:
wyższej efektywności działania,
pozyskania skutecznych menedżerów,
ograniczenia kosztów,
zwiększenia udziału w rynku,
wyeliminowania konkurentów,
dywersyfikacji produktów,
ograniczenia ryzyka,
wykorzystania nadwyżek finansowych.
Fuzja występuje w czterech głównych formach:
1. Integracja pozioma – ma miejsce wówczas, gdy łączą się dwie firmy o podobnym lub identycznym profilu działalności gospodarczej.
2. Integracja pionowa – zachodzi wtedy, gdy łączą się firmy zajmujące różne miejsca tworzenia wartości dodanej w układzie produkcyjno-handlowym.
3. Integracja koncentryczna – obejmuje działania konsolidacyjne wśród przedsiębiorstw, których przedmioty działalności są podobne lub powiązane technicznie i marketingowo.
4. Integracja konglomeratowa – ma miejsce wtedy, gdy przedmiot działalności jednej z łączących się firm nie jest niczym związany z przedmiotem działalności drugiej firmy.
[T. Sztucki]
|