Agencja doradztwa personalnego - human-resources consulting agency
celem agencji jest znajdowanie kandydatów na pracowników o cechach i kwalifikacjach określanych przez firmy zlecające taką usługę. Pracownik jest dla przedsiębiorstwa rodzajem ważnej inwestycji i normalnym oczekiwaniem jest uzyskiwanie dzięki niemu określonych korzyści. Agencja wyszukuje odpowiednich pracowników we własnym banku danych oraz za pomocą ogłoszeń w prasie lub działając jako „łowcy głów” (head hunter) poszukując kandydatów spośród najlepszych pracowników różnych przedsiębiorstw i zachęcając ich korzystnymi warunkami do zmiany miejsca pracy. Dla oceny kandydatów agencje zatrudniają psychologów, marketingowców, lektorów języków obcych, a nawet psychiatrów. Kolejność badania i oceny rozpoczyna zapoznanie się z curriculum vitae kandydata, rozmowa oceniająca znajomość języków obcych, rozmowa z psychologiem i odpowiednim specjalistą sprawdzająca osobowość i cechy kandydata oraz jego przydatność na poszukiwane stanowisko, po czym ma miejsce zwykle rozmowa z szefem personalnym firmy poprzedzająca spotkanie z jej dyrektorem dla ostatecznej oceny i decyzji akceptującej pracownika. Pożądane wymagania na stanowiska kierownicze: wysoki współczynnik inteligencji, perfekcyjna znajomość przynajmniej jednego podstawowego języka obcego, rozwaga, twórcze myślenie, umiejętność pracy w zespole, zdolności kierownicze i dobrze ukierunkowana ambicja. Metody pracy agencji polegają na: 1. kontakcie konsultanta z klientem – zleceniodawcą dla poznania specyfiki działalności firmy, jej struktury organizacyjnej, atmosfery pracy, kultury organizacyjnej i dla określenia idealnego wizerunku kandydata z punktu widzenia potrzeb klienta, 2. opracowaniu przez konsultanta opisu stanowiska pracy oraz ustalenia cech osobowości, wymaganych kwalifikacji, predyspozycji i doświadczeń kandydata koniecznych do obsadzenia stanowiska, 3. zweryfikowaniu i zatwierdzeniu przez klienta opisu i charakterystyki pracownika, 4. rozpoczęciu poszukiwań za pomocą ogłoszeń prasowych i wykorzystania własnego banku danych, 5. wysyłaniu podziękowań tym, którzy nie kwalifikują się na dane stanowisko i umieszczaniu ich w banku danych jako rezerwowych kandydatów dla przyszłych potrzeb, 6. przeprowadzeniu wstępnej oraz ponownej rozmowy z wytypowanymi kandydatami, 7. opracowaniu charakterystyki wybranych kandydatów i przedstawieniu ich klientowi, 8. zorganizowaniu spotkań klienta z proponowanymi kandydatami. Agencja gwarantuje zwykle prawidłowość doboru pracownika. Obejmuje ona zwykle okres półroczny i w tym czasie agencja ma obowiązek znalezienia bezpłatnie innego pracownika jeśli kandydat nie okazał się właściwy. Usługa agencji jest kosztowna, ale zwykle opłacalna, ponieważ dla przedsiębiorstwa zatrudnienie pracownika jest ważną inwestycją, która powinna przynosić określone korzyści.
[T. Sztucki]
|