Witamy, 19 kwietnia 2024 r. Imieniny: Alfa, Leonii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Typologia nabywców

Wyróżnienie różnych rodzajów nabywców, z punktu widzenia ich wymagań, postaw i zachowań w czasie dokonywania wyboru i podejmowaniu decyzji zakupu, ma na celu lepsze dostosowywanie produktów, usług i sposobów sprzedaży do wyróżnionych grup nabywców. Stosowane są różne rodzaje typologii nabywców. Według jednej z nich, wyróżnia się:
 potencjalnych nabywców, a wśród nich nowicjuszy i nabywców doświadczonych,
 nabywców dokonujących rutynowo zakupów,
 nabywców względnie trwale związanych z firmą i marką produktów,
 nabywców poszukujących specjalnych okazji.
Przyjmując kryterium motywów i sytuacji nabywców rozróżnia się konsumentów oszczędnych, zapobiegliwych, postępowych, wymagających szczególnych atrakcji i mających oryginalne potrzeby. Są także:
 nabywcy innowacyjni tzw. pionierzy, gotowi do kupowania nowości, zmieniania sposobów zaspokajania swych potrzeb,
 nabywcy bierni, którzy wymagają silnych środków stymulowania ich zachowań i postępowania,
 nabywcy rozważni lub ostrożni, którzy zastanawiają się nad wyborem produktu, kupują z rozwagą, na podstawie porównań, a nowe produkty skłonni są kupować po wypróbowaniu ich przez innych,
 nabywcy konserwatywni przestrzegający dawnych zwyczajów i tradycji zaspokajania potrzeb.
Nowym rodzajem typologii konsumentów jest wyróżnienie następujących grup:
1. konsumenci „sami dla siebie”, chcą być zawsze młodzi, troszczą się o siebie, skłonni są kupować drogie produkty i dokonywać zakupów w sklepach o wysokim poziomie obsługi; wybierają produkty raczej efektowne i zgodne z ich stylem życia, niż trwałe i mniej oryginalne,
2. konsumenci „wiodący życie zgodnie z naturą”, poszukujący produktów wykonanych z naturalnych surowców, preferujących zdrową żywność; są oszczędni, konserwatywni i cenią wyroby o sprawdzonej jakości,
3. konsumenci cierpiący na brak czasu, którzy dokonują zakupów szybko, nabywają chętnie produkty i usługi pozwalające zaoszczędzić czas i uwolnić się od kłopotliwych czynności w gospodarstwach domowych,
4. konsumenci o stylu życia składającym się z wielu tych cech, którzy dostosowują się do różnych sytuacji i podlegają wpływom rodzinnym, towarzyskim i rynkowym.
[T. Sztucki]

Zobacz również: międzykulturowa klasyfikacja konsumentów


« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Koncepcja marketingu - Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch