Witamy, 19 kwietnia 2024 r. Imieniny: Alfa, Leonii
 
 
Jeżeli masz konto w naszym serwisie podaj swoje dane w polu poniżej:
Jeśli nie masz konta, możesz je
założyć tutaj
Wyszukiwarka domyślnie przeszukuje Leksykony i Słowniki. Jeśli chcesz ograniczyć wyszukiwanie do konkretnej części wybierz wyszukiwarkę zaawansowaną lub przejdź do tej części serwisu:

  
Wyszukiwanie zaawansowane
 
 
Jak kupować w księgarni
Polityka prywatności/Ciasteczka
Jak kupować eBOOKi
System płatności

  EBOOKI
  Marketing
  Organizacja,
  zarządzanie
  Zarządzanie personelem
  Sprzedaż i dystrybucja
  Informatyka w
  zarządzaniu
  Ekonomia
  Rynki kapitałowe
  Finanse
  Rachunkowość
  Bankowość
  Języki obce
  Poradniki
  Inne a ciekawe
  Unia Europejska

Bestsellery
1.Zarządzanie pracą - Zdzisław Jasiński (red.)
2.Motywowanie w przedsiębiorstwie - Zdzisław Jasiński

Leksykon biznesu A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż

Zarządzanie Zasobami Ludzkimi - Human resource management

ogólnie jest to takie sterowanie procesami związanymi z pracownikami firmy, aby służyli oni osiągnięciu celów strategicznych przedsiębiorstwa. Obejmuje ono:

1. Formułowanie misji przedsiębiorstwa odnoszącej się do pracowników (określanie strategii personalnej firmy);

2. Nabór pracowników (metody selekcji i naboru);

3. Motywowanie (system wynagrodzeń, system motywowania, planowanie ścieżki kariery, system szkoleń i doskonalenia zawodowego);

4. Rozstawanie się z pracownikami (planowanie zwolnień, wcześniejszych emerytur, pomoc w znalezieniu nowego miejsca pracy (outplacement), analiza przyczyn wymówień składanych przez pracowników). [Red.]

W pracy pod red. W. Golnau precyzuje się, że na proces zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji składają się:

  • Planowanie zasobów ludzkich, które ma na celu zapewnienie organizacji właściwej liczby pracowników o właściwych cechach, na właściwych stanowiskach, w odpowiednim czasie i w ramach określonych środków finansowych. Prowadzi się je po to, aby z jednej strony – zabezpieczyć przedsiębiorstwo przed niedoborem zasobów ludzkich niezbędnych do realizacji wyznaczonych celów, a z drugiej – aby nie dopuścić do wzrostu kosztów pracy spowodowanego nadmiarem pracowników.
  • Rekrutacja kandydatów do pracy, która oznacza proces poszukiwania przez organizację kandydatów zainteresowanych obsadą oferowanych stanowisk, którzy spełniają założone kryteria.
  • Selekcja kandydatów do pracy, z którą wiąże się duża odpowiedzialność, gdyż zatrudnienie niewłaściwego człowieka może mieć dla organizacji poważne negatywne konsekwencje.
  • Ocena i motywowanie pracowników – ocenianie pracowników polega na wdrażaniu w formie ustnej lub pisemnej osądu o pracownikach lub – inaczej mówiąc – na wartościowaniu ich cech osobowych, zachowań i efektów pracy, natomiast motywowanie w pracy to nic innego jak wywierania wpływu na pracowników w taki sposób, żeby zapewnić ich zaangażowanie w pracę, a w konsekwencji – sukces firmy.
  • Szkolenia i rozwój pracowników, postrzegane jako ważna inwestycja w przyszłość organizacji.
  • Kariery pracownicze – zmiany zachodzące w firmie w dużej mierze dotyczą zasobów ludzkich. Przemieszczenia pracownicze mogą odbywać się w układzie poziomym (horyzontalnym) i pionowym (wertykalnym). Przemieszczenia poziome (transfery) to przenoszenie pracowników na stanowiska znajdujące się na tym samym szczeblu zarządzania. Na ruch w pionie składają się degradacje, które oznaczają przenoszenie pracowników na niższe szczeble struktury organizacyjnej, oraz awanse wiążące się z przemieszczeniami na wyższe szczeble.
  • Zwalnianie pracowników (derekrutacja) – jest celowym działaniem prowadzącym do rozwiązania umów o pracę, czyli ustania prawnych podstaw świadczenia przez pracobiorców pracy na rzecz dotychczasowego pracodawcy. Rozstanie pracowników z organizacją może wynikać z inicjatywy kierownictwa reprezentującego interesy organizacji. W przypadku gdy motywem przeprowadzania zwolnień jest nadmierne zatrudnienie, mówi się o redukcji zatrudnienia.



« Wstecz « poprzedni    następny »
Leksykon biznesu
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Leksykon Unii Europejskiej
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Słownik polsko-angielski
A B C Ć D E F G H I J K L Ł M N O Ó P R S Ś T U V W X Y Z Ź Ż
Uruchom asystenta w oknie
Hasło dnia
Koncepcja marketingu - Wyraża dążenie i ukierunkowanie działalności przedsiębiorstw dla osiągania maksymalizacji konsumpcji, maksymalizacji satysfakcji nabywców,...
Najpopularniejsze hasła
1. Marketing
2. A vista
3. DAGMAR
4. abandon /zrzeczenie się/
5. Akceleracja

Jeżeli nie znalazłeś satysfakcjonującej Cię odpowiedzi zadaj pytanie innym
Do góry strony
Strona główna | O firmie | Kontakt | Księgarnia | Leksykony/Słowniki | Moje dane

Wydawnictwo Placet
01-517 Warszawa, ul. Mickiewicza 18a/1
e-mail: redakcja@placet.com.pl

English Deutsch