Kadry - personnel, staff
zespół pracowników przedsiębiorstwa, organizacji itp.; wykwalifikowani aktywni i przodujący pracownicy w firmie, dziale itp.
W każdym przedsiębiorstwie istnieją różne zespoły pracowników o różnym stopniu niezależności i podporządkowania, a także powiązania z jego działalnością i procesami zarządzania. Toteż często trudno jest nawet określić, kto należy, a kto nie należy do tzw. kadry. Słowo ,,kadra” kojarzy się najczęściej z osobami na stanowiskach kierowniczych, posiadającymi samodzielność, podejmującymi decyzje, kierującymi zespołami pracowniczymi itp. Pozostali natomiast stanowią personel czy też załogę. Relacje między tymi kategoriami zatrudnionych są określane przez pionowy (hierarchia organizacyjna) i poziomy (podział funkcji) podział pracy obowiązujący w danej organizacji. Poszczególni pracownicy odgrywają w przedsiębiorstwie różne role i mają różne kwalifikacje. Są pracownicy wykonujący prace proste, których łatwo pozyskać i są specjaliści, którzy rzadko pojawiają się na rynku pracy. Toteż, biorąc pod uwagę kryterium ,,cenności” i ,,rzadkości”, dzieli się pracowników na trzy kategorie (wg. B. Towersa):
,,rdzeń zatrudnienia”, w skład którego wchodzą pracownicy najbardziej dla przedsiębiorstwa niezbędni, stanowiący jego ,,system nerwowy” (menedżerowie, technolodzy, konstruktorzy, marketingowcy itp.);
zatrudnienie peryferyjne, obejmujące pracowników potrzebnych stale do realizacji zadań, ale relatywnie łatwo dostępnych na rynku pracy, w stosunku do których koszty zatrudnienia są nieznaczne;
kontrakty zewnętrzne, obejmujące osoby zatrudniane doraźnie lub na podstawie zleceń zewnętrznych. Kontrakty te mogą dotyczyć zarówno prostych i zrutynizowanych prac jak i specjalistycznych ekspertyz i doradztwa z różnych dziedzin działalności firmy.
[J. Penc]
Zobacz również:
sztab
,
kompetencje
,
zatrudnienie
|