Gospodarstwo domowe - household
samodzielna jednostka gospodarcza (osoba lub rodzina), która sprzedaje firmom własny zasób pracy i kupuje wytworzone przez nie produkty, czyli staje się ostatecznym ich konsumentem i użytkownikiem. Gospodarstwa domowe mają różne potrzeby, których zaspokojenie odbywa się poprzez konsumpcję dóbr i usług, przy czym w konsumpcji tej znajdują się zarówno dobra, których zużycie następuje w ramach jednego aktu konsumpcji (dobra niższego rzędu a zwłaszcza artykuły żywnościowe), jak i dobra, których użytkowanie odbywa się w dłuższym okresie (dobra wyższego rzędu a przede wszystkim dobra trwałego użytku). Każde gospodarstwo dąży do tworzenia sobie warunków umożliwiających jak najlepsze zaspokojenie swoich potrzeb. Z jednej strony decyduje o sposobie uzyskiwania swych dochodów (z pracy, kapitału, pożyczek itp.), z drugiej o rodzaju i zakresie swej konsumpcji oraz poziomie oszczędności rodzinnych. Dąży ono do maksymalizacji użyteczności, tzn. czerpania możliwie najwięcej satysfakcji z nabywanych dóbr i usług, które służą konsumpcji. W związku z tym dokonuje ono odpowiednich wyborów w zakresie rodzaju i struktury konsumpcji. Wybory te zależą głównie od trzech czynników, którymi są: struktura odczuwalnych potrzeb, ceny dóbr (dobra preferowanego i innych dóbr) i poziom dochodów określających ogólną sumę wydatków na konsumpcję. Wpływają na nie również i inne czynniki, jak choćby efekt naśladownictwa, przyzwyczajenia, oddziaływania reklamy, ucieczka od pieniądza (w okresie inflacji) itp.
Rozpoznanie logiki zachowań gospodarstw domowych a zwłaszcza ich preferencji konsumpcyjnych ma duże znaczenie dla skuteczności stworzenia marketingu, albowiem zgodnie z jego logiką firma powinna dążyć do maksymalizacji swoich zysków poprzez maksymalizację satysfakcji odbiorców swoich produktów.
[J. Penc]
|