Rachunkowość - accountancy, book-keeping
system ewidencjonowania, przetwarzania i przekazywania informacji gospodarczej, ujmujący w mierniku pieniężnym zjawiska związane ze stanem majątkowym przedsiębiorstwa i mający na celu stworzenie podstaw dla procesów kontrolowania, analizowania i decydowania.
Rachunkowość obejmuje: 1) dokumentację pierwotną operacji, 2) księgowość dokonującą rejestracji i klasyfikacji operacji, 3) kalkulacje, 4) serwisy informacji ekonomicznej oraz sprawozdawczość finansową.
Rachunkowość dzieli się na finansową i zarządczą. Rachunkowość finansowa (financial accounting) zajmuje się pomiarem i ewidencją transakcji przedsiębiorstwa oraz okresowym przygotowaniem raportów finansowych na podstawie tej ewidencji.
Rachunkowość zarządcza (management accounting) zajmuje się identyfikowaniem, pomiarem, przygotowaniem i prezentacją informacji zarówno finansowych jak i operacyjnych, wykorzystywanych przez kierownictwo do planowania, oceny i kontroli oraz zapewnienia systemu rozliczeń z wykorzystania zasobów i osiągniętych wyników według ośrodków odpowiedzialności.
Rachunkowość finansowa jest bardzo ściśle uregulowana prawnie i jest kontrolowana przez biegłego rewidenta. Rachunkowość zarządcza zaś zależy od kierownictwa przedsiębiorstwa, jest kontrolowana przez zarząd i stanowi podstawę do oceny trafności podjętych decyzji.
[J. Penc]
|